Typ
Navazující
Forma
Prezenční
Doba
2 roky
Jazyk
čeština

Popis programu

Navazující magisterský studijní program poskytuje plné magisterské vzdělání v souladu s evropským standardem. Cílem studia v tomto programu je připravit absolventy pro výkon profese samostatně působícího psychologa, jejich uplatnění v dílčích oblastech praxe pak dále usměrňují regulace a následné postgraduální vzdělávání v různých resortech.

Vedle teoretických znalostí z klíčových oblastí psychologie a osvojení si profesních dovednost je cílem studia také rozvinout osobnostní předpoklady absolventů pro úspěšné vykonávání pomáhající profese, včetně jejich schopnosti zvládat vysokou profesní zátěž.

Absolvování programu také vybaví absolventy dostatečným přehledem v oboru i jeho metodologii pro případné následné doktorské studium.

Profil absolventa

Naučíte se:

Program vede ke všeobecné kvalifikaci psycholog, umožnuje samostatnou psychologickou činnost. Studijní obor respektuje kurikulární požadavky evropského certifikátu z psychologie EuroPsy na navazující magisterskou část odborné přípravy, jeho absolventi tak mohou po dokončení postgraduální části přípravy žádat také o evropskou certifikaci. Absolventi budou odborně, osobnostně i metodicky připraveni na samostatné vykonávání profesních činností psychologa, budou rozvíjet svoje diagnostické, komunikační, intervenční kompetence. Budou schopni formulovat cíle v souladu s potřebami klienta, získávat a vyhodnocovat informace v individuálním, skupinovém i organizačním assessmentu, vytvářet služby, postupy či intervence potřebné pro individuální, skupinové klienty či organizace. Budou připraveni na průběžné vyhodnocování svých postupů a komunikaci s klienty i ostatními pomáhajícími profesionály. Budou mít rozvinuté schopnosti práce v profesně homogenních i heterogenních týmech. Specializací uvnitř programu se mohou absolventi více připravit na práci školního psychologa ? mohou si rozšířit poznatky i dovednosti ze speciální pedagogiky a z oblastí metod práce často využívaných školními psychology (např. v práci s dětmi s poruchami chování, při řešení konfliktů a ovlivňování klimatu třídy a školy, při práci s rodinou, se skupinou atd.). Alternativně mohou absolventi volbou povinně volitelných předmětů získat obecnější profesní profil jako přípravu na pozdější specializaci v jiné oblasti psychologie.

Přijímací řízení

Obecnou podmínkou pro přijetí ke studiu v tomto navazujícím magisterském studijním programu je řádné ukončení studia v bakalářském studijním programu Psychologie, další podmínky k přijetí ve studiu jsou specifikovány opatřením děkana o přijímacím řízení pro příslušný akademický rok.

Další podmínky pro přijetí 

  • Ukončené bakalářské studium v akreditovaném studijním programu psychologie. 
  • Úspěšné absolvování přijímací zkoušky. 
  • Aktivní znalost anglického jazyka. 

Přijímací zkouška
Přijímací zkouška je složena ze dvou částí a je spojena s osobní přítomností studenta na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Všechny části přijímací zkoušky budou vyhodnoceny bodově, přičemž celkově je v nich možné dosáhnout maximálně 200 bodů.
V první části je možné získat 0–100 bodů. Bodování této části vychází z hodnocení výkonu uchazeče členy odborné komise (ve všech sledovaných kritériích uvedených níže) a minimem pro postup do druhého kola je zisk 50 bodů.
Druhá část přijímací zkoušky je realizována osobním pohovorem s uchazečem, kde odborná komise posuzuje dovednosti uchazeče a jím dodané podklady. Uchazeči postupující do druhého kola budou pozváni k osobnímu pohovoru zvacím e-mailem. Ve druhé části je možné získat nejvíce 100 bodů a minimem pro úspěšné složení druhého kola přijímací zkoušky je 50 bodů. Do druhé části postupuje prvních 50 uchazečů s nejvyšším bodovým hodnocením z první části, kteří dosáhli min. 50 bodů. Výsledek obou částí přijímací zkoušky určuje pořadí uchazečů. 

1. část přijímací zkoušky – Posouzení materiálů dodaných uchazečem (MDU) 

První část přijímací zkoušky proběhne formou komisionálního posouzení materiálů dodaných uchazečem (MDU). V tomto směru bude uchazeč poučen o zpracování osobních údajů a materiálů Pedagogickou fakultou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích pro potřeby přijímacího řízení a bude požádán o souhlas s tímto zpracováním. 

Po uchazeči je požadováno samostatné zpracování dvou souborů, definovaných podle daných kritérií (viz níže), a jejich odeslání prostřednictvím webového rozhraní. Třetím odeslaným souborem je kopie vyplněného a podepsaného „Souhlasu se zpracováním osobních údajů při přijímacím řízení na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích“ (viz níže). 

Všechny soubory musejí být odeslány současně, ve stejný čas, nejpozději do soboty 20. května 2024, 23:55 hod. středoevropského času, a to pouze prostřednictvím jedinečného internetového odkazu, který bude každému uchazeči zaslán na e-mailovou adresu, kterou uvedl v přihlášce, společně s instrukcemi, jak soubory pojmenovat a odeslat. Tento odkaz uchazeče nasměruje na zabezpečené úložiště Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, kam bude možné přenést soubory. Doplňujeme, že uvedený mezní čas (20. 5. 2024, 23:55 hod.) je časem úspěšného přenosu souborů na univerzitní úložiště, nikoliv časem zahájení nahrávání souborů. Doporučujeme proto zahájit přenos v dostatečném předstihu (nejlépe jednodenním), aby byla minimalizována rizika spojená s datovým přenosem. 

Odesláním souborů uchazeč prohlašuje, že je autorem obou materiálů a že je za jejich věcný obsah zodpovědný pouze on a nikdo jiný (nevztahuje se na pomoc dalších osob při pořízení či technické úpravě souborů). Odeslání souborů je považováno za odevzdání MDU ze strany uchazeče, tedy za závěrečný a definitivní krok. Po zobrazení potvrzení o přijetí souborů (po skončení odesílání souborů se tato informace zobrazí na stránce) již není možné soubory měnit, mazat či aktualizovat. Pokud bude uchazečem doručeno více souborů, bude ponechána pouze první vložená dvojice souborů s MDU (první vložený písemný podklad a první vložená videonahrávka) a všechny další soubory budou smazány. 

Soubory, které uchazeč výše uvedeným způsobem dodává, jsou: 

2. Písemnýpodklad,zpracovanýdlepokynůuvedenýchníže,veformátuPDF(případněDOCX,DOC) v rozsahu maximálně 2 normostran A4, tj. 3600 znaků včetně mezer, o maximální velikosti souboru 5 MB. 

3. Videonahrávku, zpracovanou dle pokynů uvedených níže, s obrazem a zvukem ve formátu MP4 (případně 3G2, 3GP, M4V, MOV), v rozlišení minimálně 0,3 MPx (tj. 640×480 pixelů) s vodorovnou orientací – tzv. naležato. Maximální povolená délka celého videa je 5 minut a maximální velikost souboru je 500 MB. 

4. Kopii (naskenovaný dokument či fotografii v čitelné podobě) vyplněného a podepsaného „Informace o zpracování osobních údajů při přijímacím řízení na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích“ (viz níže) ve formátu PDF (případně JPG, PNG, TIF, BMP) o maximální velikosti souboru 5 MB. 

Nedodržení tohoto zadání bude považováno za nesplnění požadavků druhé části přijímací zkoušky a uchazeč bude hodnocen 0 body. 

1. Písemný podklad

Na první straně dokumentu uchazeč uvede své jméno a příjmení, datum narození, místo trvalého bydliště a všechny střední nebo vysoké školy, které studuje či studoval(a). Dále napíše text, který se věnuje dvěma otázkám (1.1 a 1.2).

1.1: Odpovězte prosím stručně na otázku, proč chcete studovat psychologii. Zároveň prosím uveďte, jakou máte osobní zkušenost s prací v rámci pomáhajících profesí (např. zaměstnání, odborné praxe či stáže).

1.2: Vyberte dvě Vámi přečtené publikace zaměřené na psychologickou tematiku, které považujete za kvalitní. Zdůvodněte, proč je Vy osobně za kvalitní považujete.

V druhé části dokumentu uchazeč uvede svou odpověď na otázku 1.3.

1.3: Vyberte dva poznatky z různých psychologických disciplín, které Vám připadají důležité, stručně je vysvětlete, kriticky zhodnoťte a zdůvodněte, v čem vidíte jejich význam. Mají něco společného, případně v čem se odlišují?

Celkový rozsah textu nesmí přesahovat velikost 2 normostran A4, tj. 3600 znaků včetně mezer.

2. Videonahrávka

Nahrávka může být pořízena na jakékoliv záznamové zařízení (mobilní telefon, notebook, kamera apod.), které zaznamenává obraz i zvuk. Zobrazitelnost souboru a odpovídající obrazové a zvukové parametry videa si prosím vyzkoušejte přehráním na několika různých zařízeních. Základní technické požadavky na nahrávku jsou uvedeny výše. Další obrazová či zvuková specifika nahrávky (např. volba prostředí, technické vybavení, obrazová a zvuková kvalita nahrávky apod.) nebudou součástí hodnocení. Je však třeba zřetelně rozumět obsahu Vaší promluvy, který je pro posouzení podkladu klíčový.

Videonahrávka Vaší promluvy by měla mít tuto strukturu:

2.1: Ukažte prosím do záznamu občanský průkaz tak, aby byly na nahrávce čitelné údaje na jeho první straně (jméno, příjmení, datum narození a místo narození). Uveďte prosím současně Vaše jméno a příjmení, datum narození a všechny střední nebo vysoké školy, které studujete nebo jste studoval (a). Upozorňujeme, že tato identifikační část na začátku videa je nezbytnou podmínkou pro akceptaci nahrávky (bez identifikace uchazeče není možné nahrávku posuzovat; bližší informace o bezpečnosti a zpracování uvedených informací jsou popsány v „Informaci o zpracování osobních údajů při přijímacím řízení na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích“). Následně odpovězte stručně na otázku, proč chcete studovat právě psychologii a uveďte, jakou máte osobní zkušenost s prací v rámci pomáhajících profesí (tuto skutečnost můžete v nahrávce doložit).

2.2: Vyberte dvě Vámi přečtené publikace zaměřené na psychologickou tematiku, které považujete za kvalitní. Zdůvodněte, proč je za kvalitní považujete (viz podobný bod 1.2).

2.3: Vyberte dva poznatky z různých psychologických disciplín, které Vám připadají důležité, stručně je vysvětlete, kriticky zhodnoťte a zdůvodněte, v čem vidíte jejich význam. Mají něco společného, v čem se odlišují? (viz podobný bod 1.3).

Videonahrávka (zadání 2) a písemný podklad (zadání 1) se mohou/nemusí obsahově překrývat – v tomto směru záleží na úvaze a preferenci uchazeče.

Podmínkou úspěšného splnění prvního kola přijímací zkoušky je zisk min. 50 bodů. Do druhé části postupuje prvních 50 uchazečů dle bodového hodnocení, kteří zároveň získali v 1. části přijímací zkoušky alespoň 50 bodů. Pořadí uchazečů bude zveřejněno pod oborovým číslem uchazeče vygenerovaným v rámci podání přihlášky ke studiu včetně získaného počtu bodů přijímací zkouškyna webových stránkách katedry dne 4. 6. 2024. Uchazeči postupující do druhé části budou pozváni k osobnímu pohovoru zvacím e-mailem.

2. část přijímací zkoušky – Osobní pohovor (13. 6. 2024)

Odborná komise přijímací zkoušky v přijímacím pohovoru posuzuje především motivaci a zkušenosti uchazeče, předpoklady, které jsou nezbytné pro studium psychologie a pro práci v pomáhajících profesích (předpoklady uvedené v Kodexu uchazeče o studium psychologie a studenta psychologie PF JU, viz níže), schopnost práce uchazeče se základními společenskovědními koncepty, interpretační, jazykové a analytické schopnosti, orientaci ve směru k psychologické a společenskovědní problematice, relevanci a kvalitu zvolené literatury a informačních odkazů a další podstatné okolnosti, kterými uchazeči prokazují svůj zájem o obor a připravenost ke studiu psychologie. Součástí pohovoru je také rozhovor o bakalářské práci a diskuse v anglickém jazyce. Celkem lze v rámci osobního pohovoru získat 0–100 bodů. Pro úspěšné splnění druhého kola přijímací zkoušky musí uchazeč získat minimálně 50 bodů.

V případě přijetí uchazeče je nezbytné počítat s tím, že součástí studia je také povinné úvodní soustředění pro nově přijaté studenty 1. ročníku, které proběhne před zahájením semestru, v září 2024. Podrobné informace budou přijatým uchazečům v předstihu zaslány.


Informace o zpracování osobních údajů při přijímacím řízení na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích

Já, níže podepsaný/podepsaná,
Jméno a příjmení: …………………………………………………………………………………

Datum narození: …………………………………………………………………………………

jsem srozuměn/a se zpracováním svých osobních údajů Pedagogickou fakultou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (PF JU), v rámci přijímacího řízení do navazujícího magisterského studijního programu Psychologie. 

PF JU bude, kromě mých osobních údajů uvedených přímo v přihlášce ke studiu, za účelem přijímacího řízení evidovat i portfolio uchazeče (blíže rozepsané v informacích k přijímacímu řízení). Odevzdáním a podepsáním všech součástí portfolia prohlašuji, že jsem autorem všech těchto materiálů, a že jsem za jejich věcný obsah zodpovědný pouze já a nikdo jiný. 

Osobní údaje jsou v rámci přijímacího řízení zpracovávány po dobu nezbytně nutnou, s ohledem na harmonogram a administraci přijímacího řízení a zpracovávány pouze ktomu pověřenými zaměstnanci organizujícími přijímací řízení a zpřístupněné dalším určeným osobám, které jsou součástí přijímací komise jmenované garantem přijímacího řízení na PF JU. Následně jsou uchovávány v souladu se lhůtami stanovenými spisovým a skartačním řádem. V případě odvolacího řízení budou zpřístupněny i osobám řešícím odvolací řízení. 

Jsem srozuměn s tím, že v případě jakýchkoliv dotazů či požadavku na vysvětlení týkající se ochrany osobních údajů mohu PF JU kontaktovat prostřednictvím studijního oddělení PF JU, e-mailem nebo telefonicky (viz https://www.pf.jcu.cz/cz/prijimaci-zkousky/studijni-oddeleni). 

Práva uchazeče o přijetí ke studiu vyplývající z právních předpisů týkajících se ochrany osobních údajů jsou také blíže rozepsány v přihlášce ke studiu. 

V ………………………………………………………, dne …………………………………… 

………………………………………………………

Podpis uchazeče / uchazečky 


Další důležitá sdělení uchazečům 

Uchazeči o studium jsou srozuměni s obsahem textu, který vymezuje očekávaný profil uchazeče/studenta tohoto studijního programu, a svou účastí vpřijímacím řízení deklarují svůj souhlas s tímto textem: 

Kodex uchazeče o studium psychologie a studenta psychologie na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích 

Studenti a pedagogové respektují hodnoty svobody a solidarity a základní lidská práva a svobody, které jsou v podobě Listiny základních práv a svobod součástí ústavního pořádku České republiky. Uznávají, že lidé jsou svobodní a jsou si rovní v důstojnosti i právech bez rozdílu pohlaví, rasy, věku, zdravotního stavu, sexuální orientace a identity, víry a náboženství, politického či jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, majetku a postavení. 

Studenti a pedagogové usilují o rozvoj vlastní osobnosti, její integrity, o prohloubení sebereflexe a dbají o svou duševní i fyzickou kondici. Uvědomují si, že řada jevů a témat, se kterými přijdou do kontaktu, vyžaduje nadstandardní psychickou odolnost a že by měli být schopni těmto výzvám úspěšně čelit. Uvědomují si, že hlavním zdrojem a prostředkem poznání, vlastního vývoje a resilience jsou oni sami a že je nezbytné o tyto kvality pečovat a dále je rozvíjet. 

Studenti a pedagogové disponují funkční psychologickou gramotností. Uvědomují si lidskou rozmanitost a aktivně nahlíží (reflektují) hodnoty, preference, postoje, stereotypy a předsudky jak u sebe, tak u druhých lidí. Postupují v souladu s aktuálním vědeckým poznáním, podle zásad praxe podložené důkazy, a důkazy, které jsou podložené praxí. Uvědomují si přednosti a omezení těchto postupů a vyhýbají se dezinterpretacím a povrchním soudům. V tomto jim pomáhá otevřená mysl, kritické uvažování, metodologická gramotnost a ochota učit se a získávat nové poznatky a pohledy. 

Studenti a pedagogové důstojně a se ctí čelí kritice, dokážou ji smysluplně reflektovat a adekvátně na ni reagovat. V případě pochybení chybu uznají a omluví se a, pokud je to možné, zajistí nápravu. Usilují o přesnost, upřímnost, pravdivost, spravedlnost a dodržování daných slibů. Respektují lidské soukromí, vyhýbají se konfliktu zájmů a pokud takový nastane, aktivně ho řeší. K ostatním lidem přistupují s úctou a bez úmyslu jim ublížit nebo je využít ke svému prospěchu či s nimi manipulovat. 

Obecná pravidla přijímací zkoušky naleznete v čl. 15 opatření o přijímání ke studiu 

Dokument, kterým se prokazuje dosažení předchozího stupně vzdělání, je uchazeč povinen vložit jako přílohu k elektronické přihlášce ke studiu do IS STAG ve formě konvertovaného elektronického dokumentu ve formátu PDF (viz. Autorizovaná konverze dokumentů https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/czechpoint/autorizovana-konverze-dokumentu) nejpozději do 14. 6. 2024

Doporučená literatura k přípravě na přijímací zkoušku 

Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M., & Sommers, S. R. (2015). Social Psychology (9th Edition). New Jersey: Pearson. Blatný a kol. (2010). Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada. 
Clark-Carter, D. (2009). Quantitative psychological research: The complete student’s companion. New York: Psychology press. 

Comer, R., Gould, E., & Furnham, A. (2013). Psychology. Chichester, West Sussex: John Wiley & Sons.
Crowl, T. K., Kaminsky, S., & Podell, D. M. (1997). Educational Psychology: Windows on Teaching. New York: Brown & Benchmark Publishers.
Dostál, D. (2016). Statistické metody v psychologii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: Jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál.
Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. (2015). Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Brno: Masarykova univerzita. Hewstone, M., & Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Praha: Portál. 
Hill, G. (2004). Moderní psychologie. Praha: Portál. 
Hunt, M. (2010). Dějiny psychologie. Praha: Portál. 
Kučera, D. (2013). Moderní psychologie: Hlavní obory a témata současné vědy. Praha: Grada. 
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada. 
Plháková, A. (2006). Dějiny psychologie. Praha: Grada. 
Plháková, A. (2009). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia. 
Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti – obor v pohybu. Praha: Grada. 
Smékal, V. (2004). Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister & Principal. 
Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. 
Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum. 
Vágnerová, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. 
Výrost, J., & Slaměník, I. (Eds.). (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.

Kontakt

Mgr. Jan Hynek Ph.D.

Tel.: 389033202

E-mail: hynekj00@pf.jcu.cz

Comments are closed.

Close Search Window