Učitelství pro 2. stupeň základních škol
Obor je určen především absolventům bakalářského studia v rámci studijního programu Specializace v pedagogice – bakalářského oboru Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání – nebo absolventům bakalářského studia s jiným názvem, ale srovnatelného obsahu, které bylo absolvováno na VŠ v ČR.
Absolvent získává teoretické a praktické základy pro učitelství na druhém stupni ZŠ. Těžiště pregraduální přípravy je v oblasti pedagogicko-psychologické, oborové a oborově didaktické ve dvou aprobačních předmětech.
Teoretická i praktická příprava směřuje k vytváření základních pedagogických kompetencí absolventa, které jsou nezbytné k úspěšnému výkonu učitelské profese, včetně její tzv. pomáhající funkce. Požadavky na výstupní kvality absolventů je možno specifikovat do kategorií:
teoretické poznatky a vědomosti v příslušných aprobačních předmětech,
didaktické znalosti, dovednosti a zkušenosti,
pedagogické a psychologické znalosti a dovednosti potřebné pro výkon učitelské profese.
Studijní program formuje absolventa, podporuje jeho flexibilitu a kreativitu, aby byl po nástupu do praxe schopen realizovat vlastní pojetí výuky a byl otevřený vůči změnám v kurikulární politice.
Naučíte se:
Přímé profesní uplatnění absolventa je zaměřeno na vzdělávací a výchovnou práci učitele na 2. stupni základní školy. Absolvent studia disponuje základními kompetencemi pro výchovnou práci ve školských i neškolských zařízeních, je též kvalifikován pro činnosti instruktora oboru absolvované oborové specializace (specializací) ve střediscích volného času. Profil absolventa ve vztahu k pedagogicko-psychologickému základu směřuje k vytváření základních pedagogických kompetencí absolventa, které jsou nezbytné k úspěšnému výkonu učitelské profese. Za stěžejní pedagogické kompetence absolventa učitelství pro 2. stupeň základní školy jsou pokládány kompetence psychodidaktické, diagnostické, komunikativní, sebereflektivní a osobnostně rozvíjející. V rámci studia tzv. pedagogicko psychologického základu studenti získávají: ? teoretické poznatky a vědomosti v základních oblastech pedagogiky a psychologie, ? didaktické znalosti, dovednosti a zkušenosti, ? pedagogické a psychologické dovednosti potřebné pro výkon učitelské profese. Studijní program kultivuje osobnostní a sociální rozvoj absolventa, studenti jsou vedeni ke schopnosti sebereflexe, podporována je jejich flexibilita a kreativita tak, aby byli po nástupu do praxe schopni realizovat vlastní pojetí výuky a byli otevření vůči změnám v kurikulární politice. Postoj absolventa k výkonu učitelství by měl podpořit i preferovaný způsob vzdělávání, který upřednostňuje moderní výukové trendy a postupy, orientuje se na aktivitu a samostatnost studenta a na schopnost propojování teorie s praxí. Součástí žádoucích postojů, které by měl absolvent zaujmout, je i zájem o celoživotní profesní růst jak v oblasti oborové, tak v oblasti pedagogicko-psychologické. Další specifické odborné znalosti, odborné nebo obecné způsobilosti jsou závislé na výběru studijního plánu konkrétní specializace/kombinace konkrétní specializací. Zároveň, díky obecnosti a šíři univerzitního vzdělání, má absolvent má řadu oborově nespecifických dovedností, které usnadní širokou zaměstnatelnost, a to i mimo hlavní profesní zaměření.
Obecnou podmínkou pro přijetí ke studiu v tomto navazujícím magisterském studijním programu je řádné ukončení studia v kterémkoliv typu vysokoškolského studijního programu, další podmínky pro přijetí jsou specifikovány Vyhláškou o přijímacím řízení pro příslušný akademický rok.
Další podmínky pro přijetí
Uchazeči vykonají písemnou přijímací zkoušku v rozsahu státní závěrečné zkoušky bakalářského studijního programu oboru Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání akreditovaného na Pedagogické fakultě JU.
Přijímací zkouška je písemná a má podobu testu, který obsahuje část lingvistickou a část literární v rozsahu státní závěrečné zkoušky bakalářského studijního programu. U každé otázky jsou nabídnuty tři až čtyři odpovědi, z nichž pouze jedna je správná.
Na základě výsledků písemné přijímací zkoušky bude ze všech uchazečů sestaveno pořadí podle počtu dosažených bodů.
Další důležitá sdělení uchazečům
Obecná pravidla přijímací zkoušky naleznete v čl. 15 opatření o přijímání ke studiu
Podmínkou pro přijetí (vztahující se k předchozímu studiu) je dále absolvování:
Dokument, kterým se prokazuje dosažení předchozího stupně vzdělání, je uchazeč povinen vložit jako přílohu k elektronické přihlášce ke studiu do IS STAG ve formě konvertovaného elektronického dokumentu ve formátu PDF (viz. Autorizovaná konverze dokumentů https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/czechpoint/autorizovana-konverze- dokumentu) nejpozději do 14. 6. 2024
Doporučená literatura k přípravě na přijímací zkoušku
Havránek, B., Jedlička, A. Stručná mluvnice česká. Fortuna 2002.
Voisine-Jechová, H. Dějiny české literatury. H+H, Jinočany 2005.
doc. RNDr. Helena Koldová Ph.D.
Tel.: 389033021
E-mail: hbinter@pf.jcu.cz