Navazující magisterský studijní program Učitelství výtvarné výchovy pro základních umělecké školy zahrnuje výuku praktických a teoretických předmětů zaměřených na získání komplexních výtvarně-pedagogických kompetencí. S ohledem na budoucí uplatnění posluchačů je v průběhu studia kladen důraz především na teorii a didaktiku výtvarné výchovy, reflexi vlastní pedagogické praxe a další rozvoj výtvarných a technických dovedností. Studium nabízí rovněž odbornou specializaci studenta/studentky v rámci výběru volitelných předmětů a práce na vlastním diplomovém tématu.
Naučíte se:
Uplatníte se například jako:
Obecnou podmínkou pro přijetí ke studiu v tomto navazujícím magisterském studijním programu je řádné ukončení studia v kterémkoliv typu vysokoškolského studijního programu, další podmínky pro přijetí jsou specifikovány Vyhláškou o přijímacím řízení pro příslušný akademický rok.
Obecné předpoklady a požadavky na uchazeče o NMgr. studium
Uchazeč/uchazečka o studium navazujícího magisterského programu Učitelství výtvarné výchovy pro základní umělecké školy musí v rámci přijímací zkoušky, složené z pohovoru a praktické zkoušky, prokázat dostatečné znalostní, tvůrčí a osobnostní předpoklady pro vykonávání budoucí učitelské profese, stejně jako motivaci k prohlubování vlastní odbornosti a praktických výtvarných dovedností. Přijímací zkouška je hodnocena bodově, přičemž u každé z jejích tří částí je sledováno dosažení minimální vstupní kvalitativní úrovně uchazeče/uchazečky s ohledem na jeho/její budoucí výtvarně-pedagogické uplatnění na základních uměleckých školách.
Další podmínky pro přijetí
Přijímací zkouška se skládá ze tří částí: kresby (hodnocena max. 30 body), prostorové tvorby (hodnocena max. 30 body) a motivačního pohovoru (hodnocen max. 40 body). Všechny uvedené části přijímacího řízení musí uchazeč absolvovat v jednom dni zde dvou nabízených termínů. U praktických částí zkoušky, které trvají každá 45 minut, je zjišťována celková úroveň výtvarně- technických dovedností a potenciál dalšího rozvoje tvůrčích schopností uchazeče/uchazečky. Motivační pohovor je realizován v délce cca 10 minut a prověřuje míru motivace, předpoklady pro rozvoj klíčových výtvarně-pedagogických kompetencí a odbornou připravenost uchazeče/uchazečky.
V rámci pohovoru je doporučeno zároveň prezentovat portfolio se stávající výtvarnou tvorbou uchazeče.
Uchazeči s sebou přinesou pomůcky pro kresbu (měkká tužka, rudka nebo uhel, balicí papír), a prostorovou tvorbu (sochařské špachtle, nůžky, lepidlo).
Výtvarnou tvůrčí činnost přijímací zkoušky student vykonává samostatně bez manuální asistence jiné osoby.
Další důležitá sdělení uchazečům
Obecná pravidla přijímací zkoušky naleznete v čl. 15 opatření o přijímání ke studiu
Podmínkou pro přijetí (vztahující se k předchozímu studiu) je dále absolvování:
Dokument, kterým se prokazuje dosažení předchozího stupně vzdělání, je uchazeč povinen vložit jako přílohu k elektronické přihlášce ke studiu do IS STAG ve formě konvertovaného elektronického dokumentu ve formátu PDF (viz. Autorizovaná konverze dokumentů https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/czechpoint/autorizovana-konverze- dokumentu) nejpozději do 14. 6. 2024
Kritéria pro sestavení pořadí uchazečů
Celkový možný počet dosažených bodů ze všech tří částí přijímací zkoušky pro navazující magisterské studium oboru Učitelství výtvarné výchovy pro základní umělecké školy je 100 bodů. Pro přijetí musí uchazeč/uchazečka z celkového možného počtu získat alespoň 60 bodů.
Kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky
KRESBA | |
Pochopení zadaného úkolu | max. 6 body |
Kvalita výtvarně-vyjadřovacích prostředků | max. 6 body |
Pochopení a zpracování analytické lineární perspektivy | max. 6 body |
Využití formátu a proporční vztahy | max. 6 body |
Kreslířské dovednosti a tvůrčí přístup | max. 6 body |
Celkem | max. 30 bodů |
PROSTOROVÁ TVORBA | |
Anatomická stavba | max. 6 body |
Proporční vztahy | max. 6 body |
Budování forem a objemů | max. 6 body |
Stavba prostorových sochařských plánů | max. 6 body |
Dodržené měřítko | max. 6 body |
Celkem | max. 30 bodů |
MOTIVAČNÍ POHOVOR | |
Motivace ke studiu zvoleného učitelského oboru | max. 5 body |
Orientace v historických a současných koncepcích výtvarné výchovy | max. 10 body |
Orientace v odborné literatuře k danému oboru a jeho dílčím disciplínám | max. 10 body |
Komunikační dovednosti, úroveň vyjadřování a vystupování | max. 15 body |
Celkem | max. 40 bodů |
Doporučená literatura k přípravě na přijímací zkoušku
BALEKA, Jan. Výtvarné umění: výkladový slovník: (malířství, sochařství, grafika). Vyd. 1. Praha: Academia, 1997, 429 s. ISBN 80-200-0609-5.
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. GOMBRICH, Ernst Hans. Příběh umění. Praha: Argo, 1997, 683 s. ISBN 80-204-0685-9.
KREJČA, Aleš. Techniky grafického umění: průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha: Artia, 1981, ISBN neuvedeno.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 223 s. ISBN 80-902- 267-2-8.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. 195 s. ISBN neuvedeno.
ZHOŘ, Igor. Klíč k sochám. Praha: Albatros, 1989. ISBN neuvedeno.
doc. Lenka Vojtová Vilhelmová akad. mal.
E-mail: lvilhelmova@pf.jcu.cz