Typ
Bakalářský
Forma
Prezenční
Doba
3 roky
Jazyk
čeština

Oborové studium se zaměřením na vzdělávání na 2. stupni základní školy

Popis programu

Specializace Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání na 2. stupni ZŠ připravuje absolventy s adekvátním rozsahem znalostí a dovedností v oblasti český jazyk a literatura s důrazem na vědomosti a dovednosti v oblastech český jazyk a dějiny české literatury.
Absolventi mohou pokračovat v navazujícím magisterském studiu Učitelství pro 2. stupeň základních škol se specializací český jazyk a literatura.

Profil absolventa

Naučíte se:

  • orientovat v pedagogicko psychologických a didaktických disciplínách,
  • asistovat učiteli při práci s žáky nebo pracovat v zájmovém vzdělávání,
  • podporovat učební aktivity žáků,
  • používat v praxi obecné výukové a výchovné postupy,
  • využívat všeobecné znalosti oboru specializace.

Uplatníte se například jako:

  • asistent učitele,
  • vychovatel,
  • lektor.

Přijímací řízení

Obecnou podmínkou pro přijetí ke studiu v tomto bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou, další podmínky pro přijetí jsou specifikovány Vyhláškou o přijímacím řízení pro příslušný akademický rok.

Další podmínky pro přijetí
Uchazeči vykonají písemnou přijímací zkoušku.
Uchazeči absolvují test z mluvnického a pravopisného učiva základní a střední školy. Testuje se především praktické zvládnutí jazyka. Úkoly jsou z oblasti hláskosloví, tvarosloví, slovotvorby, skladby a slohu. U každé otázky jsou nabídnuty tři odpovědi, z nichž pouze jedna je správná.
Na základě výsledků písemné přijímací zkoušky bude ze všech uchazečů sestaveno pořadí podle počtu dosažených bodů, které rozhoduje (ve vztahu na stanovenou kapacitu studijního programu v daném roce) o přijetí ke studiu. 

Další důležitá sdělení uchazečům 

Obecná pravidla přijímací zkoušky naleznete v čl. 15 opatření o přijímání ke studiu 

Dokument, kterým se prokazuje dosažení předchozího stupně vzdělání, je uchazeč povinen vložit jako přílohu k elektronické přihlášce ke studiu do IS STAG ve formě konvertovaného elektronického dokumentu ve formátu PDF (viz. Autorizovaná konverze dokumentů https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/czechpoint/autorizovana-konverze- dokumentunejpozději do 14. 6. 2024 

Doporučená literatura k přípravě na přijímací zkoušku 

HIRSCHOVÁ, Milada, Radka HOLANOVÁ, Jana VLČKOVÁ-MEJVALDOVÁ a Pavel SOJKA. Komplexní jazykové rozbory: texty pro práci ve výuce s úkoly a klíčem ke cvičením. [Praha]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020.
HAVRÁNEK, Bohuslav a Alois JEDLIČKA. Stručná mluvnice česká: [učebnice pro základní školy: upravené vydání podle nových Pravidel českého pravopisu z r. 1993]. Vyd. 26., ve Fortuně 2. Praha: Fortuna, 1998. 

Testy pro čtyřletá gymnázia s klíčem řešení 

Něco navíc

  • Koncipovaný studijní program je ve shodě s tzv. průběžným modelem učitelského vzdělávání koncipován jako první část v rámci uceleného vzdělávacího plánu vedoucího k získání aprobace učitele pro 2. stupeň základní školy. Druhou část tvoří navazující magisterský program Učitelství pro 2. stupeň základní školy, v jehož rámci jsou realizovány specializace totožného zaměření, jako v bakalářském studijním programu. Celková struktura studijního plánu je komponována tak, aby docházelo k postupnému rozvoji kompetencí budoucího učitele, kdy je jak v bakalářském, tak v navazujícím magisterskému studiu oborová složka funkčně provázána se složkou oborově-didaktickou, pedagogicko-psychologickou a s reflektovanými pedagogickými praxemi.

Kontakt

PhDr. Miroslav Procházka Ph.D.

Tel.: 389033360

E-mail: mproch@pf.jcu.cz

Comments are closed.

Close Search Window