Cílem studia je vychovat experty pro edukační praxi a oborově didaktický výzkum: vědecké a koncepční pracovníky, kteří budou schopni řešit komplexní a náročné teoretické i praktické problémy oborových didaktik STEM předmětů. Studenti jsou připravováni na výzkumnou práci jak v základním, tak i aplikovaném výzkumu. Zdůrazněna je příprava na mezioborový výzkum ve vzdělávání STEM předmětů. Vzhledem k profilaci spolupracujících pracovišť na PF JU a dalších fakultách JU a vzhledem k zaměření a tématům dosavadních výzkumných projektů těchto pracovišť bude příprava studentů zaměřena vyšší měrou na problematiku motivačních a evaluačních procesů při výuce STEM předmětů, na interakce žáků a učitele, na specifika vzdělávání v přístupu STEM, na didaktické rámce, které jsou v souladu se STEM (např. na badatelsky orientovanou výuku), na výzkum vzdělávacích cílů a obsahů (vč. metodologie jejich tvorby) a na jejich zpracování v kurikulu a ve výuce apod., a proto bude kladen rovnocenný důraz na edukační i odborné dovednosti studentů.
Uchazeči o studium předkládají:
– přihlášku ke studiu;
– ověřený opis diplomu a vysvědčení o státní závěrečné zkoušce;
– životopis, včetně dosavadní publikační činnosti;
– teze disertačního projektu.
Přijímací řízení probíhá formou ústní zkoušky, při které uchazeč předkládá písemný návrh (teze) předpokládaného disertačního projektu a odůvodňuje jeho relevanci. Přijímací zkouška se dále soustředí na následující aspekty:
– dosavadní studium a praxe uchazeče a jeho motivace ke studiu v daném programu doktorského studia;
– zkušenosti uchazeče s výzkumem ve vzdělávání nebo odborným výzkumem;
– vztah předkládaného disertačního projektu ke STEM vzdělávání;
– výběr oblasti STEM, která bude specializací uchazeče v doktorském studiu; tato oblast může zahrnovat jeden konkrétní obor STEM, kombinaci dvou a více oborů, nebo STEM jako celek;
– výběr stupně vzdělávání, který bude specializací uchazeče v doktorském studiu; možnosti: 1. stupeň základní školy, 2. stupeň základní školy, střední škola;
– odborné znalosti uchazeče ve zvoleném oboru STEM;
– úroveň jazykových znalostí uchazeče (anglický/německý jazyk).
Písemný návrh disertačního projektu by měl formálně odpovídat nárokům na odborný text, požadovaný rozsah je 2 strany. Součástí návrhu je krátké shrnutí (abstrakt) v anglickém jazyce. Navrhovaný projekt musí být didakticky zaměřený, v přímém vztahu k oborovým didaktikám STEM předmětů. Je žádoucí mít předběžný souhlas případného školitele. Aktuální seznam dostupných školitelů pro vybranou oblast STEM a vybraný stupeň vzdělávání lze zjistit prostřednictvím e-mailového dotazu u garanta studijního programu.
doc. RNDr. Libuše Samková Ph.D.
Tel.: 389033091
E-mail: lsamkova@pf.jcu.cz