Typ
Navazující
Forma
Prezenční
Doba
2 roky
Jazyk
čeština

Popis programu

Tento profesně zaměřený studijní program kvalifikuje studenta k výkonu samostatné speciálněpedagogické práce v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících ve znění pozdějších předpisů. Absolventi programu jsou kompetentní k výkonu profese speciálního pedagoga ve všech typech škol a školských zařízeních, zařízeních k výkonu ústavní a ochranné výchovy, stejně jako v oblasti sociálních služeb a v zařízeních zřizovaných v rámci neziskového sektoru. Mohou se tedy uplatnit jako speciální pedagogové v oblasti speciálněpedagogického poradenství a diagnostiky, stejně jako školní speciální pedagogové na všech typech a stupních škol v rámci školních poradenských pracovišť.

Profil absolventa

Naučíte se:

  • diagnostikovat potřeby a problémy lidí s postižením,
  • pracovat s klienty s postižením a jejich rodinami v přímé péči,
  • navrhovat způsoby podpory.

Uplatníte se například jako:

  • speciální pedagog ve školách i v poradenských zařízeních (např. pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, diagnostické ústavy a střediska výchovné péče).

Přijímací řízení

Obecnou podmínkou pro přijetí ke studiu v tomto navazujícím magisterském studijním programu je řádné ukončení studia v kterémkoliv typu vysokoškolského studijního programu, další podmínky pro přijetí jsou specifikovány Vyhláškou o přijímacím řízení pro příslušný akademický rok.

Další podmínky pro přijetí
Přijímací zkouška je jednokolová, založená na ústním pohovoru. Před ústním pohovorem si uchazeči připraví svůj stručný strukturovaný životopis, seznam přečtené literatury, případně také doklady o absolvovaných stážích, praxích či kurzech a studentských odborných pracích. Tyto materiály poskytují uchazeči k nahlédnutí členům odborné komise. Ústní pohovor probíhá před odbornou komisí, která posuzuje motivaci uchazeče ke studiu, jeho znalosti a kompetence na úrovni bakalářského studia speciální pedagogiky. Dále budou posuzovány také osobnostní předpoklady uchazeče, které jsou nezbytné pro studium speciální pedagogiky a pro práci vpomáhajících profesích. Ústní pohovor sleduje například schopnost práce uchazečů se základními koncepty oboru speciální pedagogika a orientaci v související společenskovědní problematice, relevanci a kvalitu podkladů, kterými uchazeči prokazují svůj zájem o obor, a dovednost porozumět odbornému textu z oboru speciální pedagogiky ve zvoleném cizím jazyce na úrovni B2 (Aj, Nj, Fj). Podmínkou pro přijetí je absolvování bakalářského stupně studijního programu speciální pedagogika bez ohledu na specializaci. Tuto podmínku uchazeč dokládá úředně ověřenou kopií diplomu, kterou dokládá dle pravidel popsaných níže do 14.6.2024. Po tomto datu bude moci být uchazeč přijat ke studiu až po doložení dokumentu v IS SATG případně na studijní oddělení PF JU, nejpozději však do zahájení výuky v akademickém roce 2024/2025. 

Příklad otázky z pohovoru:
Současná problematika migrace v kontextu inkluzivního myšlení. 

Kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky 

Celkový počet bodů, které uchazeč může získat v rámci přijímací zkoušky, je 60. K úspěšnému splnění podmínek přijímacího řízení je potřeba získat alespoň 40 bodů. 

Další důležitá sdělení uchazečům 

Obecná pravidla přijímací zkoušky naleznete v čl. 15 opatření o přijímání ke studiu 

Přijímací zkouška se uskuteční v několika rovnocenných termínech. Uchazeč/ka si z těchto termínů jeden vybere a oznámí jej předem fakultě prostřednictvím odkazu uvedeného v pozvánce k přijímací zkoušce a na webu fakulty. 

Dokument, kterým se prokazuje dosažení předchozího stupně vzdělání, je uchazeč povinen vložit jako přílohu k elektronické přihlášce ke studiu do IS STAG ve formě konvertovaného elektronického dokumentu ve formátu PDF (viz. Autorizovaná konverze dokumentů https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/czechpoint/autorizovana-konverze- dokumentu) nejpozději do 14. 6. 2024 

Doporučená literatura k přípravě na přijímací zkoušku 

Bartoňová, M. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma =: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 270 stran. ISBN 978-80-210-8140-6.
Helus, Z. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0. 

Jungwirthová, I. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 191 stran. ISBN 978-80-262-0944-7. 

Kern, H., Mehlová, Ch., Nolz, H., Peter, M., Winterspergerová, R.: Přehled psychologie. Praha, Portál.2015. ISBN 978-80-262-0871-6
Kol.autorů. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 269 s. ISBN 978-80-262-0602-6. 

Kroupová, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 326 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5264-8.
Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál 2010. ISBN 978-80-7367-679-7
Müller, O. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. 508 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4172-7. 

Röderová, P. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 203 stran. ISBN 978-80-210-8091-1.
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada 2016. ISBN 978-80-271-0095-8
Valenta, M. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. 387 stran. Psyché. ISBN 978-80-271-0378-2. 

A další odborná literatura ve vztahu k cílovým skupinám. 

Něco navíc

  • široké možnosti praxe na špičkových pracovištích v oboru
  • možnost zapojení do výzkumných projektů
  • aktivní podpora studijních pobytů v zahraničí

Kontakt

Mgr. Zuzana Bílková Ph.D.

Tel.: 389033260

E-mail: bilkova@pf.jcu.cz

Comments are closed.

Close Search Window