Typ
Navazující
Forma
Prezenční
Doba
2 roky
Jazyk
čeština

Učitelství pro 2. stupeň základních škol

Popis programu

Obor je určen především absolventům bakalářského studia v rámci studijního programu Specializace v pedagogice – bakalářského oboru Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání – nebo absolventům bakalářského studia s jiným názvem, ale srovnatelného obsahu, které bylo absolvováno na VŠ v ČR.

Absolvent získává teoretické a praktické základy pro učitelství na druhém stupni ZŠ. Těžiště pregraduální přípravy je v oblasti pedagogicko-psychologické, oborové a oborově didaktické ve dvou aprobačních předmětech.

Teoretická i praktická příprava směřuje k vytváření základních pedagogických kompetencí absolventa, které jsou nezbytné k úspěšnému výkonu učitelské profese, včetně její tzv. pomáhající funkce. Požadavky na výstupní kvality absolventů je možno specifikovat do kategorií:

teoretické poznatky a vědomosti v příslušných aprobačních předmětech,
didaktické znalosti, dovednosti a zkušenosti,
pedagogické a psychologické znalosti a dovednosti potřebné pro výkon učitelské profese.
Studijní program formuje absolventa, podporuje jeho flexibilitu a kreativitu, aby byl po nástupu do praxe schopen realizovat vlastní pojetí výuky a byl otevřený vůči změnám v kurikulární politice.

Možné kombinace

Profil absolventa

Naučíte se:

Přímé profesní uplatnění absolventa je zaměřeno na vzdělávací a výchovnou práci učitele na 2. stupni základní školy. Absolvent studia disponuje základními kompetencemi pro výchovnou práci ve školských i neškolských zařízeních, je též kvalifikován pro činnosti instruktora oboru absolvované oborové specializace (specializací) ve střediscích volného času. Profil absolventa ve vztahu k pedagogicko-psychologickému základu směřuje k vytváření základních pedagogických kompetencí absolventa, které jsou nezbytné k úspěšnému výkonu učitelské profese. Za stěžejní pedagogické kompetence absolventa učitelství pro 2. stupeň základní školy jsou pokládány kompetence psychodidaktické, diagnostické, komunikativní, sebereflektivní a osobnostně rozvíjející. V rámci studia tzv. pedagogicko psychologického základu studenti získávají: ? teoretické poznatky a vědomosti v základních oblastech pedagogiky a psychologie, ? didaktické znalosti, dovednosti a zkušenosti, ? pedagogické a psychologické dovednosti potřebné pro výkon učitelské profese. Studijní program kultivuje osobnostní a sociální rozvoj absolventa, studenti jsou vedeni ke schopnosti sebereflexe, podporována je jejich flexibilita a kreativita tak, aby byli po nástupu do praxe schopni realizovat vlastní pojetí výuky a byli otevření vůči změnám v kurikulární politice. Postoj absolventa k výkonu učitelství by měl podpořit i preferovaný způsob vzdělávání, který upřednostňuje moderní výukové trendy a postupy, orientuje se na aktivitu a samostatnost studenta a na schopnost propojování teorie s praxí. Součástí žádoucích postojů, které by měl absolvent zaujmout, je i zájem o celoživotní profesní růst jak v oblasti oborové, tak v oblasti pedagogicko-psychologické. Další specifické odborné znalosti, odborné nebo obecné způsobilosti jsou závislé na výběru studijního plánu konkrétní specializace/kombinace konkrétní specializací. Zároveň, díky obecnosti a šíři univerzitního vzdělání, má absolvent má řadu oborově nespecifických dovedností, které usnadní širokou zaměstnatelnost, a to i mimo hlavní profesní zaměření.

Přijímací řízení

Obecnou podmínkou pro přijetí ke studiu v tomto navazujícím magisterském studijním programu je řádné ukončení studia v kterémkoliv typu vysokoškolského studijního programu, další podmínky pro přijetí jsou specifikovány Vyhláškou o přijímacím řízení pro příslušný akademický rok.

Další podmínky pro přijetí
Uchazeči vykonají písemnou přijímací zkoušku v rozsahu státní závěrečné zkoušky bakalářského studijního programu oboru Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání akreditovaného na Pedagogické fakultě JU.
Přijímací zkouška je písemná a má podobu testu, který obsahuje část lingvistickou a část literární v rozsahu státní závěrečné zkoušky bakalářského studijního programu. U každé otázky jsou nabídnuty tři až čtyři odpovědi, z nichž pouze jedna je správná. 

Na základě výsledků písemné přijímací zkoušky bude ze všech uchazečů sestaveno pořadí podle počtu dosažených bodů. 

Další důležitá sdělení uchazečům 

Obecná pravidla přijímací zkoušky naleznete v čl. 15 opatření o přijímání ke studiu 

Podmínkou pro přijetí (vztahující se k předchozímu studiu) je dále absolvování: 

  • státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie na úrovni bakalářského studia, nebo
  • musí uchazeč o studium absolvovat přijímací zkoušku z pedagogicko-psychologických disciplín (vzorový test je k dispozici zde: https://www.pf.jcu.cz/images/PF/uchazeci/test/Test_PGPS_NMgr_VZOR.pdf).

Dokument, kterým se prokazuje dosažení předchozího stupně vzdělání, je uchazeč povinen vložit jako přílohu k elektronické přihlášce ke studiu do IS STAG ve formě konvertovaného elektronického dokumentu ve formátu PDF (viz. Autorizovaná konverze dokumentů https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/czechpoint/autorizovana-konverze- dokumentu) nejpozději do 14. 6. 2024 

Doporučená literatura k přípravě na přijímací zkoušku 

Havránek, B., Jedlička, A. Stručná mluvnice česká. Fortuna 2002. 

Voisine-Jechová, H. Dějiny české literatury. H+H, Jinočany 2005. 

Kontakt

doc. RNDr. Helena Koldová Ph.D.

Tel.: 389033021

E-mail: hbinter@pf.jcu.cz

Comments are closed.

Close Search Window