Typ
Navazující
Forma
Prezenční
Doba
2 roky
Jazyk
čeština

Učitelství pro 2. stupeň základních škol

Popis programu

Navazující magisterský studijní program Učitelství pro 2. stupeň základních škol se specializací německý jazyk je koncipován jako další prohlubování lingvistické a literárně-vědní přípravy. Zvláštní důraz je dále kladen na získávání specifických dovedností a znalostí v oblasti výuky německého jazyka na ZŠ. V rámci didaktiky německého jazyka a oborů příbuzných si studenti osvojí nejen nejnovější teoretické poznatky, ale naučí se je též vhodně aplikovat v praxi, a to s přihlédnutím ke konkrétním podmínkám výuky. Absolventi umí propojit teorii s praxí na základě pozorování výuky a vlastního vyučování, osvojí si základní dovednosti pro vypracování školního vzdělávacího programu, poznají práci s portfoliem. Díky intenzivním kontaktům katedry germanistiky s Vysokou školou pedagogickou v Linci mají studující možnost účastnit se v rámci průběžné pedagogické praxe mezinárodní týmové výuky a na přípravě, realizaci i evaluaci výuky spolupracovat s rakouskými studujícími. Katedra dále umožňuje pravidelné hospitace na partnerské fakultní ZŠ ve Freistadtu. Studijní program nabízí díky rozšířené nabídce povinně volitelných předmětů větší možnosti profilace podle individuálních zájmů.
Studijní program, jeho složky a jejich vzájemné propojení jsou navrženy tak, aby zajišťovaly rovnováhu mezi širokým obecným základem vzdělanosti, bez něhož je uplatnění v roli učitele nemyslitelné, a případnou užší specializací studujících, potenciálně i v oborech jiných než pedagogických. Vzdělání není chápáno jako daný soubor vědomostí a dovedností, ale jako nikdy nekončící proces. Cílem tedy je, aby si posluchači během studia vytvořili předpoklady a dovednosti potřebné k soustavnému celoživotnímu sebevzdělávání s dostatečnou mírou flexibility a adaptability, jež jim umožní reagovat na vývoj oboru i jejich konkrétní profesní situace.

Možné kombinace

Profil absolventa

Naučíte se:

  • oborové, pedagogicko psychologické a oborově didaktické znalosti a dovednosti pro výkon profese učitele,
  • realizovat a vést výuku nebo zájmové vzdělávání,
  • moderní výukové trendy a postupy,
  • podporovat aktivitu studentů v propojování teoretických poznatků do praxe,
  • podporovat aktivitu žáků/studentů v propojování teoretických poznatků do praxe,
  • v praxi využívat dostatečné všeobecné znalosti oboru specializace.

Uplatníte se například jako:

  • vykonávání profese pedagogického asistenta učitele německého jazyka na základní škole, popř. jazykové škole,
  • pedagogický asistent ve výchovné a pomocné edukační práci,
  • jazykový lektor ve střediscích volného času či školní družině v rámci jazykově orientovaných aktivit,
  • pracovník ve státní správě, zejména jako cizojazyčný referent.

Přijímací řízení

Obecnou podmínkou pro přijetí ke studiu v tomto navazujícím magisterském studijním programu je řádné ukončení studia v kterémkoliv typu vysokoškolského studijního programu, další podmínky pro přijetí jsou specifikovány Vyhláškou o přijímacím řízení pro příslušný akademický rok.

Další podmínky pro přijetí 

Přijímací zkouška ověřuje znalost německého jazyka na úrovni B2 (podle SERR), a sice na základě ústního pohovoru. Přijímací zkoušku lze složit v termínu řádně uveřejněném v Harmonogramu přijímacích zkoušek 2024/2025 dostupném na webu PF JU. 

Kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky 

Uchazeč složí ústní zkoušku zahrnující rozhovor na zadané téma a reakci na citát. Úvodní představení se a rozhovor o motivaci ke studiu učitelství německého jazyka se nehodnotí. 

Uchazeč či uchazečka se ve lhůtě zveřejněné v Harmonogramu přijímacích zkoušek 2024/2025 dostupném na webu PF JU elektronicky zaregistruje k vedení ústního pohovoru buď prezenčně na půdě katedry germanistiky PF JU nebo distančně prostřednictvím platformy MS Teams. V takovém případě obdrží uchazeč či uchazečka ve stanoveném termínu elektronickou pozvánku k pohovoru v MS Teams. Přijetím této pozvánky uchazeč souhlasí s nahráváním pohovoru a jeho archivací. 

Kritéria hodnocení ústní zkoušky 

1. Obsah promluvy: 20 b.
2. Spisovnost a kultivovanost projevu: 20 b.
3. Výslovnost: 20 b.
4. Volba lexikálních prostředků: 20 b.
5. Gramatická správnost; přehled o gramatickém systému němčiny: 20 b. 

Ústní zkouška je hodnocena maximálně 100 body. Přijati nemohou být uchazeči, kteří nezískali u ústní zkoušky alespoň 60 bodů. 

Obecná pravidla přijímací zkoušky naleznete v čl. 15 opatření o přijímání ke studiu 

Další důležitá sdělení uchazečům
Podmínkou pro přijetí (vztahující se k předchozímu studiu) je dále absolvování:

  • státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie na úrovni bakalářského studia, nebo
  • musí uchazeč o studium absolvovat přijímací zkoušku z pedagogicko-psychologických disciplín (vzorový test je k dispozici zde: https://www.pf.jcu.cz/images/PF/uchazeci/test/Test_PGPS_NMgr_VZOR.pdf).

Dokument, kterým se prokazuje dosažení předchozího stupně vzdělání, je uchazeč povinen vložit jako přílohu k elektronické přihlášce ke studiu do IS STAG ve formě konvertovaného elektronického dokumentu ve formátu PDF (viz. Autorizovaná konverze dokumentů https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/czechpoint/autorizovana-konverze- dokumentu) nejpozději do 14. 6. 2024 

Něco navíc

  • budete vzdělaní, aktivní, pozitivní, budete mít rozhled, otevřenou mysl, zábavnou práci a dobré živobytí
  • zůstanete duchem mladí, budete rozumět dětem a umět je vést

Kontakt

doc. RNDr. Helena Koldová Ph.D.

Tel.: 389033021

E-mail: hbinter@pf.jcu.cz

Comments are closed.

Close Search Window