Učitelství pro 2. stupeň základních škol
Navazující magisterské studium Učitelství pro 2. stupeň základních škol se specializací výtvarná výchova zahrnuje výuku praktických a teoretických předmětů zaměřených na získání komplexních výtvarně-pedagogických kompetencí. S ohledem na budoucí uplatnění posluchačů je v průběhu studia kladen důraz především na teorii a didaktiku výtvarné výchovy, mezipředmětové vztahy a reflexi vlastní pedagogické praxe. Studium nabízí rovněž odbornou specializaci studenta/studentky v rámci výběru volitelných předmětů a práce na vlastním diplomovém tématu.
Naučíte se:
Uplatníte se například jako:
Obecnou podmínkou pro přijetí ke studiu v tomto navazujícím magisterském studijním programu je řádné ukončení studia v kterémkoliv typu vysokoškolského studijního programu, další podmínky pro přijetí jsou specifikovány Vyhláškou o přijímacím řízení pro příslušný akademický rok.
Obecné předpoklady a požadavky na uchazeče o NMgr. studium
Uchazeč/uchazečka o studium navazujícího magisterského programu Učitelství pro 2. stupeň základních škol se specializací výtvarná výchova musí v rámci přijímací zkoušky, složené z pohovoru a praktické zkoušky, prokázat dostatečné znalostní, tvůrčí a osobnostní předpoklady pro vykonávání budoucí učitelské profese, stejně jako motivaci k prohlubování vlastní odbornosti a praktických výtvarných dovedností. Přijímací zkouška je hodnocena bodově, přičemž u každé z jejích tří částí je sledováno dosažení minimální vstupní kvalitativní úrovně uchazeče/uchazečky s ohledem na jeho/její budoucí výtvarně-pedagogické uplatnění na druhém stupni základních škol.
Další podmínky pro přijetí
Přijímací zkouška se skládá ze dvou částí: kresby (hodnocena max. 40 body) a motivačního pohovoru (hodnocen max. 60 body). Všechny uvedené části přijímacího řízení musí uchazeč absolvovat v jednom dni ze dvou nabízených termínů. Praktická část zkoušky, která trvá 45 minut, je zjišťována celková úroveň výtvarně-technických dovedností a potenciál dalšího rozvoje tvůrčích schopností uchazeče/uchazečky. Motivační pohovor je realizován v délce cca 10 minut a prověřuje míru motivace, předpoklady pro rozvoj klíčových výtvarně-pedagogických kompetencí a odbornou připravenost uchazeče/uchazečky. Výtvarnou tvůrčí činnost přijímací zkoušky student vykonává samostatně bez manuální asistence jiné osoby.
V rámci pohovoru je doporučeno zároveň prezentovat portfolio se stávající výtvarnou tvorbou uchazeče.
Uchazeči si s sebou přinesou pomůcky pro kresbu (měkká tužka, rudka nebo uhel, balicí papír).
Další důležitá sdělení uchazečům
Obecná pravidla přijímací zkoušky naleznete v čl. 15 opatření o přijímání ke studiu Podmínkou pro přijetí (vztahující se k předchozímu studiu) je dále absolvování:
– státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie na úrovni bakalářského studia, nebo
– musí uchazeč o studium absolvovat přijímací zkoušku z pedagogickopsychologických disciplín (vzorový test je k dispozici zde: https://www.pf.jcu.cz/images/PF/uchazeci/test/Test_PGPS_NMgr_VZOR.pdf).
Dokument, kterým se prokazuje dosažení předchozího stupně vzdělání, je uchazeč povinen vložit jako přílohu k elektronické přihlášce ke studiu do IS STAG ve formě konvertovaného elektronického dokumentu ve formátu PDF (viz. Autorizovaná konverze dokumentů https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/czechpoint/autorizovana-konverze- dokumentu) nejpozději do 14. 6. 2024
Kritéria pro sestavení pořadí uchazečů
Celkový možný počet dosažených bodů z obou částí přijímací zkoušky pro navazující magisterské studium oboru Učitelství pro 2. stupeň základních škol se specializací výtvarná výchova je 100 bodů. Pro přijetí musí uchazeč/uchazečka z celkového možného počtu získat alespoň 60 bodů.
Kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky
KRESBA | |
Pochopení zadaného úkolu | max. 6 body |
Kvalita výtvarně-vyjadřovacích prostředků | max. 8 body |
Pochopení a zpracování analytické lineární perspektivy | max. 8 body |
Využití formátu a proporční vztahy | max. 8 body |
Kreslířské dovednosti a tvůrčí přístup | max. 10 body |
Celkem | max. 40 bodů |
MOTIVAČNÍ POHOVOR | |
Motivace ke studiu zvoleného učitelského oboru | max. 10 body |
Orientace v historických a současných koncepcích výtvarné výchovy | max. 15 body |
Orientace v odborné literatuře k danému oboru a jeho dílčím disciplínám | max. 15 body |
Komunikační dovednosti, úroveň vyjadřování a vystupování | max. 20 body |
Celkem | max. 60 bodů |
Doporučená literatura k přípravě na přijímací zkoušku
BALEKA, Jan. Výtvarné umění: výkladový slovník: (malířství, sochařství, grafika). Vyd. 1. Praha: Academia, 1997, 429 s. ISBN 80-200-0609-5.
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. GOMBRICH, Ernst Hans. Příběh umění. Praha: Argo, 1997, 683 s. ISBN 80-204-0685-9.
KREJČA, Aleš. Techniky grafického umění: průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha: Artia, 1981, ISBN neuvedeno.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 223 s. ISBN 80-902- 267-2-8.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. 195 s. ISBN neuvedeno. ZHOŘ, Igor. Klíč k sochám. Praha: Albatros, 1989. ISBN neuvedeno.
doc. RNDr. Helena Koldová Ph.D.
Tel.: 389033021
E-mail: hbinter@pf.jcu.cz