Typ
Navazující
Forma
Prezenční
Doba
2 roky
Jazyk
čeština

Popis programu

Navazující magisterský studijní program Učitelství výtvarné výchovy pro základních umělecké školy zahrnuje výuku praktických a teoretických předmětů zaměřených na získání komplexních výtvarně-pedagogických kompetencí. S ohledem na budoucí uplatnění posluchačů je v průběhu studia kladen důraz především na teorii a didaktiku výtvarné výchovy, reflexi vlastní pedagogické praxe a další rozvoj výtvarných a technických dovedností. Studium nabízí rovněž odbornou specializaci studenta/studentky v rámci výběru volitelných předmětů a práce na vlastním diplomovém tématu.

Profil absolventa

Naučíte se:

  • využívat komplexní výtvarně pedagogické kompetence,
  • pracovat s širokým spektrem výtvarných technologií a materiálů,
  • vlastní tvorbu a výtvarné uvažování,
  • využívat získaný přehled v oblasti kulturní sféry,
  • být multifunkčním kreativním jedincem.

Uplatníte se například jako:

  • učitel výtvarné výchovy na ZŠ, ZUŠ,
  • lektor výtvarných kurzů ve volnočasových zařízeních a kulturních institucích,
  • pracovník v kreativních odvětvích.

Přijímací řízení

Obecnou podmínkou pro přijetí ke studiu v tomto navazujícím magisterském studijním programu je řádné ukončení studia v kterémkoliv typu vysokoškolského studijního programu, další podmínky pro přijetí jsou specifikovány Vyhláškou o přijímacím řízení pro příslušný akademický rok.

Obecné předpoklady a požadavky na uchazeče o NMgr. studium 

Uchazeč/uchazečka o studium navazujícího magisterského programu Učitelství výtvarné výchovy pro základní umělecké školy musí v rámci přijímací zkoušky, složené z pohovoru a praktické zkoušky, prokázat dostatečné znalostní, tvůrčí a osobnostní předpoklady pro vykonávání budoucí učitelské profese, stejně jako motivaci k prohlubování vlastní odbornosti a praktických výtvarných dovedností. Přijímací zkouška je hodnocena bodově, přičemž u každé z jejích tří částí je sledováno dosažení minimální vstupní kvalitativní úrovně uchazeče/uchazečky s ohledem na jeho/její budoucí výtvarně-pedagogické uplatnění na základních uměleckých školách. 

Další podmínky pro přijetí 

Přijímací zkouška se skládá ze tří částí: kresby (hodnocena max. 30 body), prostorové tvorby (hodnocena max. 30 body) a motivačního pohovoru (hodnocen max. 40 body). Všechny uvedené části přijímacího řízení musí uchazeč absolvovat v jednom dni zde dvou nabízených termínů. U praktických částí zkoušky, které trvají každá 45 minut, je zjišťována celková úroveň výtvarně- technických dovedností a potenciál dalšího rozvoje tvůrčích schopností uchazeče/uchazečky. Motivační pohovor je realizován v délce cca 10 minut a prověřuje míru motivace, předpoklady pro rozvoj klíčových výtvarně-pedagogických kompetencí a odbornou připravenost uchazeče/uchazečky. 

V rámci pohovoru je doporučeno zároveň prezentovat portfolio se stávající výtvarnou tvorbou uchazeče.
Uchazeči s sebou přinesou pomůcky pro kresbu (měkká tužka, rudka nebo uhel, balicí papír), a prostorovou tvorbu (sochařské špachtle, nůžky, lepidlo). 

Výtvarnou tvůrčí činnost přijímací zkoušky student vykonává samostatně bez manuální asistence jiné osoby.

Další důležitá sdělení uchazečům
Obecná pravidla přijímací zkoušky naleznete v čl. 15 opatření o přijímání ke studiu 

Podmínkou pro přijetí (vztahující se k předchozímu studiu) je dále absolvování: 

  • státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie na úrovni bakalářského studia, nebo
  • musí uchazeč o studium absolvovat přijímací zkoušku z pedagogickopsychologických disciplín (vzorový test je k dispozici zde: https://www.pf.jcu.cz/images/PF/uchazeci/test/Test_PGPS_NMgr_VZOR.pdf). 

Dokument, kterým se prokazuje dosažení předchozího stupně vzdělání, je uchazeč povinen vložit jako přílohu k elektronické přihlášce ke studiu do IS STAG ve formě konvertovaného elektronického dokumentu ve formátu PDF (viz. Autorizovaná konverze dokumentů https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/czechpoint/autorizovana-konverze- dokumentu) nejpozději do 14. 6. 2024 

Kritéria pro sestavení pořadí uchazečů 

Celkový možný počet dosažených bodů ze všech tří částí přijímací zkoušky pro navazující magisterské studium oboru Učitelství výtvarné výchovy pro základní umělecké školy je 100 bodů. Pro přijetí musí uchazeč/uchazečka z celkového možného počtu získat alespoň 60 bodů

Kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky 

KRESBA 
Pochopení zadaného úkolumax. 6 body 
Kvalita výtvarně-vyjadřovacích prostředků max. 6 body 
Pochopení a zpracování analytické lineární perspektivy max. 6 body 
Využití formátu a proporční vztahy max. 6 body 
Kreslířské dovednosti a tvůrčí přístup max. 6 body 
Celkem max. 30 bodů 
PROSTOROVÁ TVORBA
Anatomická stavbamax. 6 body 
Proporční vztahymax. 6 body 
Budování forem a objemůmax. 6 body 
Stavba prostorových sochařských plánů max. 6 body 
Dodržené měřítko max. 6 body 
Celkem max. 30 bodů 
MOTIVAČNÍ POHOVOR 
Motivace ke studiu zvoleného učitelského oborumax. 5 body 
Orientace v historických a současných koncepcích výtvarné výchovy max. 10 body 
Orientace v odborné literatuře k danému oboru a jeho dílčím disciplínám max. 10 body 
Komunikační dovednosti, úroveň vyjadřování a vystupovánímax. 15 body 
Celkem max. 40 bodů 

Doporučená literatura k přípravě na přijímací zkoušku 

BALEKA, Jan. Výtvarné umění: výkladový slovník: (malířství, sochařství, grafika). Vyd. 1. Praha: Academia, 1997, 429 s. ISBN 80-200-0609-5.
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. GOMBRICH, Ernst Hans. Příběh umění. Praha: Argo, 1997, 683 s. ISBN 80-204-0685-9. 

KREJČA, Aleš. Techniky grafického umění: průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha: Artia, 1981, ISBN neuvedeno. 

ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 223 s. ISBN 80-902- 267-2-8.
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. 195 s. ISBN neuvedeno.
ZHOŘ, Igor. Klíč k sochám. Praha: Albatros, 1989. ISBN neuvedeno. 

Něco navíc

  • Studijní program navazuje na bakalářský program Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání na ZUŠ. Absolvent navazujícího magisterského studia se může ucházet o navazující studium v doktorských studijních programech oborově didaktického nebo pedagogického zaměření.

Kontakt

doc. Lenka Vojtová Vilhelmová akad. mal.

E-mail: lvilhelmova@pf.jcu.cz

Comments are closed.

Close Search Window