Typ
Bakalářský
Forma
Prezenční
Doba
3 roky
Jazyk
čeština

Popis programu

Bakalářský studijní program Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání na ZUŠ je jednospecializační studium, které je orientováno na problematiku výtvarné edukace v primární a volnočasové vzdělávací sféře. Posluchačům nabízí komplexní a intenzivní rozvoj výtvarné senzibility, výtvarného myšlení, technických a vyjadřovacích dovedností skrze širokou paletu plošných, prostorových a intermediálních činností. Kromě praktických disciplín poskytuje také rozšířenou teoretickou základnu v oblastech estetiky, výtvarné edukace, dějin výtvarného umění, dějin architektury a technologie výtvarných médií.

Profil absolventa

Naučíte se:

  • orientovat v oblasti výtvarné kultury a v oblasti technologií výtvarných médií,
  • mít základní vhled do pedagogické profese v oblasti výtvarných činností,
  • vlastní tvorbu a výtvarné uvažování,
  • využívat získané zkušenosti s širokým spektrem výtvarných technologií a materiálů,
  • mít elementární výtvarnou senzitivitu a tvůrčí kompetence,
  • výtvarně vzdělávat v kresbě, malbě, grafice, keramice a prostorové tvorbě.

Uplatníte se například jako:

  • lektor výtvarných kurzů ve volnočasových zařízeních a kulturních institucích,
  • asistent učitele,
  • pracovník v kreativních odvětvích.

Přijímací řízení

Obecnou podmínkou pro přijetí ke studiu v tomto bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou, další podmínky pro přijetí jsou specifikovány Vyhláškou o přijímacím řízení pro příslušný akademický rok.

Obecné předpoklady a požadavky na uchazeče 

Uchazeč nebo uchazečka o studium bakalářského programu Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání na ZUŠ musí v rámci přijímací zkoušky, složené z pohovoru, praktické a písemné zkoušky, prokázat dobrou orientaci v oblasti výtvarné kultury, rozvinutou výtvarnou senzibilitu a kreativitu. Přijímací zkouška je hodnocena bodově, přičemž u každé z jejích pěti částí je sledováno dosažení minimální vstupní kvalitativní úrovně uchazeče/uchazečky s ohledem na předpokládaný rozvoj jeho/jejích odborných a tvůrčích kompetencí v rozmanitých oblastech výtvarného vyjadřování. 

Další podmínky pro přijetí
Součástí přijímacího řízení je zkouška z výtvarných disciplín – kresby (hodnocená max. 20 body), prostorové tvorby (hodnocená max. 20 body), písemná zkouška z dějin výtvarné kultury (hodnocená max. 20 body) a absolvování kolokviálního pohovoru (hodnoceného max. 40 body). Všechny uvedené části přijímacího řízení musí uchazeč absolvovat v jednom dni ze dvou nabízených termínů. U praktických částí zkoušky, které trvají každá 45 minut, se zjišťuje stupeň výtvarné senzibility a úroveň výtvarně-technických dovedností. Písemná zkouška ověřuje dobrou orientaci v dějinách výtvarné kultury a trvá 20 minut. Kolokviální pohovor nad domácími pracemi je realizován v délce přibližně 10 minut a prověřuje celkovou výtvarnou gramotnost a kreativní potenciál uchazeče/uchazečky, úroveň jeho/jejích komunikačních dovedností a míru motivace ke studiu ve zvoleném programu. Výtvarnou tvůrčí činnost přijímací zkoušky student vykonává samostatně bez manuální asistence jiné osoby.
Uchazeči s sebou přinesou pomůcky pro kresbu (měkká tužka, rudka nebo uhel, balicí papír) a prostorovou tvorbu (sochařské špachtle, nůžky, lepidlo). 

Na kolokviální pohovor si uchazeč přinese dokumentaci souboru přibližně 20 domácích prací vyfocených a vytištěných na formátu A4, který by měl obsahovat díla studijního charakteru (zátiší, krajina, portrét, figura, studie přírodnin apod.) v originále minimální velikosti A3. Dokumentace prací bude uložena v náležitě označených deskách. Domácí práce by neměly být starší než dva roky. 

Požadované dokumenty budou doloženy pouze elektronicky formou autorizované konverze originálního listinného dokumentu do elektronické formy na jakékoli pobočce Czech POINT. Takto vzniklá úředně ověřená elektronická forma dokumentů je pak vložena do IS STAG jako příloha k elektronické přihlášce ke studiu do 27. 5. 2024.
Dokument, kterým se prokazuje dosažení předchozího stupně vzdělání, je uchazeč povinen vložit jako přílohu k elektronické přihlášce ke studiu do IS STAG ve formě konvertovaného elektronického dokumentu ve formátu PDF (viz. Autorizovaná konverze dokumentů 
https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/czechpoint/autorizovana-konverze- dokumentu) nejpozději do 14. 6. 2024

Obecná pravidla přijímací zkoušky naleznete v čl. 15 opatření o přijímání ke studiu 

Kritéria pro sestavení pořadí uchazečů
Celkový možný počet dosažených bodů ze všech pěti částí přijímací zkoušky do bakalářského studia Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání na ZUŠ je 100 bodů

Minimálně musí uchazeč/uchazečka získat pro splnění podmínek přijímacího řízení z celkového možného počtu alespoň 60 bodů

Kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky 

KRESBA 
Pochopení zadaného úkolumax. 4 body 
Kvalita výtvarně-vyjadřovacích prostředků max. 4 body 
Pochopení a zpracování analytické lineární perspektivy max. 4 body 
Využití formátu a proporční vztahy max. 4 body 
Kreslířské dovednosti a tvůrčí přístup max. 4 body 
Celkem max. 20 bodů 
PROSTOROVÁ TVORBA
Anatomická stavbamax. 4 body 
Proporční vztahymax. 4 body 
Budování forem a objemůmax. 4 body 
Stavba prostorových sochařských plánů max. 4 body 
Dodržené měřítko max. 4 body 
Celkem max. 20 bodů 
KOLOKVIÁLNÍ POHOVOR 
Motivace ke studiu zvoleného oboru max. 5 body 
Splnění požadavků na domácí práce (kvantita, formát, námětová struktura)max. 10 body 
Kvalita výtvarně-vyjadřovacích prostředků max. 15 body 
Komunikační dovednosti a způsob vyjadřování max. 10 body 
Celkem max. 40 bodů 
PÍSEMNÁ ZKOUŠKA 
Test z dějin výtvarné kultury max. 20 body 
Celkem max. 20 body 

Něco navíc

  • Koncipovaný studijní program je ve shodě s tzv. průběžným modelem učitelského vzdělávání koncipován jako první část v rámci uceleného vzdělávacího plánu vedoucího k získání aprobace učitele pro základní umělecké školy a 2. stupeň základní školy. Druhou část tvoří navazující magisterský program Učitelství výtvarné výchovy pro základní umělecké školy, v jehož rámci je připraveno jednooborové studium stejného zaměření. Celková struktura studijního plánu je komponována tak, aby docházelo k postupnému rozvoji kompetencí budoucího učitele, kdy je jak v bakalářském, tak v navazujícím magisterskému studiu oborová složka funkčně provázána se složkou oborově-didaktickou, pedagogicko-psychologickou a s reflektovanými pedagogickými praxemi.

Kontakt

Mgr. Zuzana Duchková Ph.D.

Tel.: 389033247

E-mail: duchkova@pf.jcu.cz

Comments are closed.

Close Search Window