Typ
Bakalářský
Forma
Prezenční
Doba
3 roky
Jazyk
čeština

Oborové studium se zaměřením na vzdělávání na 2. stupni základní školy

Popis programu

Bakalářské studium Zeměpis se zaměřením na vzdělávání na 2. stupni ZŠ tvoří východiskovou bázi v přípravě studentů ke studiu v navazujícím magisterském stupni obecně, resp. konkrétně ve specializaci učitelství zeměpisu pro základní školy. Předměty oboru jsou nastaveny s cílem poskytnout studentům ucelený soubor znalostí o krajině jako o geografickém prostoru. Nosnou část studia tvoří získaní teoretických a částečně praktických dovedností obsažených v dílčích disciplínách fyzické a sociální geografie. Jejich aplikaci na regionální úrovni zabezpečuje především výuka geografie Česka. Součástí studia je výuka základů planetární geografie, kartografie a přehledu o vývoji a metodologii geografie jako vědní disciplíny. Studium zároveň umožňuje získat zkušenosti při aplikaci základních metod geografického výzkumu, s důrazem na využití nástrojů poskytovaných geografickými informačními systémy. Bakalářské studium je koncipováno jako dvouspecializační. Kromě výuky zeměpisu a druhého předmětu umožňuje vzdělání v oblasti obecné pedagogiky a psychologie. Skýtá i alternativu iniciálního teoretického proniknutí a praktického vyzkoušení didaktiky výuky geografie.

Profil absolventa

Naučíte se:

  • orientovat v pedagogicko psychologických a didaktických disciplínách,
  • asistovat učiteli při práci s žáky nebo pracovat v zájmovém vzdělávání,
  • podporovat učební aktivity žáků,
  • používat v praxi obecné výukové a výchovné postupy,
  • využívat všeobecné znalosti oboru specializace.

Uplatníte se například jako:

  • asistent učitele,
  • vychovatel,
  • lektor.

Přijímací řízení

Obecnou podmínkou pro přijetí ke studiu v tomto bakalářském studijním programu je dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou, další podmínky pro přijetí jsou specifikovány Vyhláškou o přijímacím řízení pro příslušný akademický rok.

Další podmínky pro přijetí
Ústní přijímací zkouška.
Každý z uchazečů se musí osobně dostavit k ústnímu pohovoru na jeden z termínů přijímací zkoušky ze zeměpisu, i když mu bude zkouška prominuta, jinak nesplní podmínky přijímacího řízení

Otázky ústní zkoušky vycházejí z obsahu a učiva vzdělávacího oboru zeměpis Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a týkají se těchto témat: 

  •  matematická geografie – složení, tvar a velikost Země, pohyby Země, 
  •  kartografie – měřítko a obsah map, kartografická zobrazení, druhy map, měření na mapách, 
  • fyzická geografie – přírodní složky krajinné sféry (atmosféra, litosféra, hydrosféra, biosféra, pedosféra), složkové fyzickogeografické disciplíny (klimatologie, hydrologie, biogeografie, geomorfologie, pedologie), fyzickogeografické zóny na Zemi, globální problémy přírodní krajinné sféry, 
  • sociální geografie – sociální složky krajinné sféry (obyvatelstvo, osídlení, průmysl, zemědělství, služby, doprava), složkové sociálně geografické disciplíny (geodemografie, geografie osídlení, průmyslu, zemědělství, služeb, dopravy), sociální globální problémy, 
  • regionální geografie – Česko, Evropa, svět – klima, hydrologické poměry, orografie, biota, obyvatelstvo, osídlení, politická situace, 
  • další otázky se mohou týkat aktuálních politicko geografických problémů jednotlivých regionů světa, Evropy a Česka. 

Přijímací ústní zkouška ze zeměpisu bude prominuta uchazečům, u kterých nebyl průměrný prospěch ze všech předmětů za jednotlivé poslední čtyři ročníky na výročních vysvědčeních (v maturitním roce pololetní vysvědčení) horší než 2,25 a současně studovali takovou střední školu s maturitou, kde byl celý zeměpis, nikoliv pouze hospodářský zeměpis, či zeměpis cestovního ruchu, nebo zeměpis dopravy, alespoň po dva celé roky jedním z předmětů studia. Z tohoto důvodu je třeba řádně vyplnit elektronickou přihlášku ke studiu, do systému IS STAG vložit katalogový list ze střední školy v elektronické podobě a následně také maturitní vysvědčení ze střední školy, též v elektronické podobě. Požadované dokumenty budou formou autorizované konverze dokumentů z listinné formy převedeny do elektronické formy na jakékoli pobočce Czech POINT. Přijímací zkouška ze zeměpisu bude prominuta též uchazečůmkteří se umístili na 1. – 3. místě v krajském nebo celostátním kole zeměpisné olympiády (je třeba donést diplom k přijímacímu řízení). 

Kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky 

Pokud bude uchazeči prominuta ústní zkouška ze zeměpisu, potom získá 100 bodů.
Při ústní zkoušce ze zeměpisu je možné získat maximálně 100 bodů, z toho maximálně 50 bodů za orientaci v mapě světa, kontinentů a ČR a maximálně 50 bodů za geografické reálie a základní poznatky z obecné geografie. Minimální počet bodů pro vykonání přijímací zkoušky je 40 bodů. Katedra geografie neinformuje před přijímacím řízení uchazeče o tom, zda byli přijati bez přijímacího řízení či nikoliv. 

Další důležitá sdělení uchazečům 

Obecná pravidla přijímací zkoušky naleznete v čl. 15, 16 opatření o přijímání ke studiu 

Požadované dokumenty budou doloženy pouze elektronicky formou autorizované konverze originálního listinného dokumentu do elektronické formy na jakékoli pobočce Czech POINT. Takto vzniklá úředně ověřená elektronická forma dokumentů je pak vložena do IS STAG jako příloha k elektronické přihlášce ke studiu do 27. 5. 2024. 

Dokument, kterým se prokazuje dosažení předchozího stupně vzdělání, je uchazeč povinen vložit jako přílohu k elektronické přihlášce ke studiu do IS STAG ve formě konvertovaného elektronického dokumentu ve formátu PDF (viz. Autorizovaná konverze dokumentů https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/czechpoint/autorizovana-konverze- dokumentu) nejpozději do 14. 6. 2024 

Doporučená literatura k přípravě na přijímací zkoušku 

Přijímací zkouška vychází z učiva na gymnáziích. K přípravě na přijímací zkoušku proto doporučujeme učebnice zeměpisu pro gymnázia

Něco navíc

  • Koncipovaný studijní program je ve shodě s tzv. průběžným modelem učitelského vzdělávání koncipován jako první část v rámci uceleného vzdělávacího plánu vedoucího k získání aprobace učitele pro 2. stupeň základní školy. Druhou část tvoří navazující magisterský program Učitelství pro 2. stupeň základní školy, v jehož rámci jsou realizovány specializace totožného zaměření, jako v bakalářském studijním programu. Celková struktura studijního plánu je komponována tak, aby docházelo k postupnému rozvoji kompetencí budoucího učitele, kdy je jak v bakalářském, tak v navazujícím magisterskému studiu oborová složka funkčně provázána se složkou oborově-didaktickou, pedagogicko-psychologickou a s reflektovanými pedagogickými praxemi.

Kontakt

PhDr. Miroslav Procházka Ph.D.

Tel.: 389033360

E-mail: mproch@pf.jcu.cz

Comments are closed.

Close Search Window